Tsunami kerap kali melanda dalam tempoh sepuluh tahun ini. Ia adalah
salah satu bencana alam dan tanda-tanda kebesaran Allah ‘azza wa jalla. Sebagai
mana kita maklum, tsunami adalah berasal dari Bahasa Jepun iaitu Tsu
bermaksud melimpah dan Nami bermaksud ombak. Jadi tsunami bermaksud
ombak yang melimpah. Dalam ilmu oseanografi ia dikenali Ombak Laut Seismos.
Namun begitu
kejadian tsunami bukanlah terjadi disebabkan peredaran angin seperti mana
kejadian ombak, tetapi ia terjadi disebabkan oleh gempa bumi yang berlaku di
dasar laut atau kejadian-kejadian lain yang besar di dalam atau di atas bentuk
bumi pada dasar laut. Ia menyebabkan dasar laut teranjak ke atas atau ke bawah.
Kemudian ia akan mengganggu lapisan air laut di bahagian atas. Lalu ombak akan
terbentuk dan menghala dari kawasan gangguan dasar laut menuju ke daratan.
Ombak inilah dikenali sebagai Tsunami.
Tsunami tidak begitu membahayakan
di laut luas, hanya apabila tsunami memasuki air cetek, ia akan membesar dan
lebih berbahaya. Di lautan luas ketinggian ombaknya kurang daripada satu meter
dan jarak gelombangnya ialah berpuluh dan beratus kilometer panjang. Oleh itu,
tsunami tidak dikesan oleh kapal-kapal yang lalu. Halaju tsunami semasa
bergerak merentas lautan adalah tinggi, melebihi 400 knot. Manakala
pengembangan tsunami yang besar semasa ia menghampiri air cetek disebabkan oleh
kecerunan dan keadaan dasar lautan dan pantai. Ia sudah tentu memberi impak
yang besar terhadap daratan yang berdekatan dengan pesisir pantai apabila
tsunami ini melanda. Inilah yang berlaku kepada negara Jepun pada 11 Mac 2011
lepas.
Terdapat dua ayat yang jelas menyatakan hal ini. Ayat berkenaan adalah
tentang suasana kejadian apabila Kiamat tiba.
“Dan apabila lautan meluap-luap bercampur-baur.” (al-Takwir : 6)
“Dan apabila lautan
pecah bercampur-baur.” (al-Infitar : 3)
Ayat-ayat ini
adalah gambaran tentang keadaan pada Hari Kiamat apabila tiupan sangkakala berlaku.
Apabila kita menghayati dan meneliti ayat-ayat di dalam surah ini, gambaran
Hari Kiamat sungguh dahsyat.
Di dalam surah
al-Infitar ayat 3 ini, Imam Fakhr al-Din al-Razi
menjelaskan bahawa ia membawa kepada beberapa pengertian :
Pertama, ia menunjukkan
bahawa laut-laut pada ketika itu meletup dengan meleraikan sempadan-sempadan
yang wujud di antara laut-laut tersebut yang diciptakan Allah s.w.t. Laut-laut
itu bersatu kerana sudah tiada sempadan lagi antaranya, kemudian berlaku
goncangan dan gempa bumi untuk menghancurkan alam ini.
Kedua, pada asalnya air
laut berada dalam keadaan tenang, dan apabila menjadi pecah menyebabkan ia akan
meletup dan air-air laut mengalir dalam keadaan tidak teratur.
Ketiga, laut-laut tersebut
akan berubah keadaannya, sama ada rupa asalnya dan ciri-cirinya.
Ayat-ayat ini
menggambarkan bagaimana proses kehancuran alam ini yang berlaku pada laut-laut
di dunia. Bermula dari surah al-Takwir ayat 6 kemudian surah al-Infitar
ayat 3. ‘Abdullah Yusuf ‘Ali menterjemahkan al-Takwir ayat 6
adalah “When the ocean boil over with a swell” yang bermaksud “Dan
apabila lautan meledak dan memecah dengan satu gelombang besar,” dan al-Infitar
ayat 3 dengan “When the ocean are suffered to burst forth,” yang
bermaksud “Dan apabila lautan mengalami tekanan untuk meledak keluar.” Daripada
terjemahan beliau pada kedua ayat ini, dapatlah digambarkan bahawa keadaan
Kiamat adalah sangat menggerunkan dan penuh gegak gempita.
Nota : Terjemahan perkataan
al-Bihar pada kedua ayat berkenaan kepada ‘ocean’ adalah kurang tepat.
Perkataan al-Bihar adalah kata jamak atau plural bagi al-Bahr. Manakala 'ocean' adalah bermaksud 'lautan'. Lautan dalam Bahasa Arab disebut sebagai al-Muhit. Justeru,
terjemahan lebih tepat adalah ‘seas’.
Daripada
ayat-ayat ini, ia menggambarkan bahawa keadaan laut yang bergelombang tidak
terkawal dan mengganas memusnahkan alam ini. Ia menggambarkan bahawa tsunami yang
paling besar akan berlaku. Tsunami berlaku disebabkan oleh gempa bumi yang
berlaku di dasar laut atau kejadian-kejadian lain yang besar di dalam atau di
atas bentuk bumi dasar laut. Di samping itu Tsunami juga boleh berlaku
disebabkan pertembungan kosmik seperti meteorit yang terhempas ke laut dan ia boleh
mengganggu kestabilan laut itu sendiri. Firman Allah s.w.t yang bermaksudnya, “Apabila
matahari dilingkari cahayanya (dan hilang lenyap). Dan apabila bintang-bintang
gugur berselerak. Dan apabila gunung-ganang diterbangkan ke angkasa (setelah
dihancurkan menjadi debu). Dan apabila lautan meluap-luap bercampur-baur;
(al-Takwir : 1-3 & 6)
Daripada
ayat-ayat di atas, ia menggambarkan punca berlaku Tsunami ganas ini berlaku
adalah mungkin disebabkan oleh perlanggaran kosmik apabila bintang-bintang
berguguran seperti mana dalam surah al-Takwir ayat 2 di atas. Begitu juga di
dalam surah al-Infitar, firman Allah s.w.t yang bermaksud, “Apabila langit terbelah. Dan apabila
bintang-bintang gugur bertaburan. Dan apabila lautan pecah bercampur-baur;”(al-Infitar : 1-3)
Apabila diperhatikan pada ayat di atas,
menunjukkan bahawa mungkin Tsunami yang besar ini
berlaku disebabkan
bintang-bintang berguguran menghempas bumi dengan begitu kuat dan berlaku pertembungan
kosmik sehingga membuakkan lautan dan
menimbulkan gelombang yang besar seterusnya menghancurkan muka bumi yang
didiami manusia.
‘Abdullah Yusuf ‘Ali menterjemahkan fujjirot
(al-Infitar : 3) sebagai “suffer to burst forth” yang memberi makna tsunami
yang akan berlaku akan mendapat tekanan yang amat kuat seterusnya meletup
keluar dan terus menghala ke hadapan (forth) dan mengkucar-kacirkan
kestabilan laut dan di situlah saat kehancuran dunia yang menggerunkan.
Gambaran-gambaran berkenaan Kiamat yang pasti berlaku banyak diterangkan oleh al-Quran, ia memberikan kita peringatan agar kita sentiasa bersedia menghadapinya dengan bekalan taqwa kepada Allah s.w.t dan itulah sebaik-baik bekalan.
Nota : Catatan ini adalah olahan daripada latihan ilmiah sewaktu di tahun akhir pengajian di Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
Gambaran-gambaran berkenaan Kiamat yang pasti berlaku banyak diterangkan oleh al-Quran, ia memberikan kita peringatan agar kita sentiasa bersedia menghadapinya dengan bekalan taqwa kepada Allah s.w.t dan itulah sebaik-baik bekalan.
Nota : Catatan ini adalah olahan daripada latihan ilmiah sewaktu di tahun akhir pengajian di Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
0 comments