Kembara Makna

Dalam relung-relung kasih, kita semua bersua dan berjumpa. Ada yang tidak pernah kukenal peribadinya. Tetapi aku tetap sama. Ayah dan ibu darah serupa. Mungkin cara kita melihat diri, mengubah cara kita melihat dunia.

"Sesiapa yang mencari keredhaan Allah menyebabkan manusia lain marah kepadanya, Allah akan terus redha kepadanya dan menjadikan hati-hati orang lain juga redha kepadanya. Sesiapa yang mencari keredhaan manusia, menyebabkan Allah murka kepadanya, Allah akan terus murka kepadanya, dan menjadikan manusia lain benci kepadanya." Mawquf, Sahih Ibn Hibban, Kitab al-Bir wa al-Ihsan, No. Hadith 276

Mengurut Perasaan Melalui ‘Di Hamparan Shamrock’

Posted by Ahmad Saifuddin Tuesday, August 21, 2012


Sudah sekian lama saya tidak membaca dengan tekun buku yang dianggap tidak sebaris artikel jurnal atau makalah ilmiah yang penuh nota kaki dan ulasan para sarjana silam. Masa yang ada, cukup membendung untuk membelek buku-buku sedemikian. Kerja-kerja penyelidikan bersama Tim Hadith Psikologi yang tidak pernah habis dan penulisan buku, cukup menghambat diri untuk membaca buku-buku ini.

Hari raya kedua di waktu malam, kepenatan urat dan tulang belakang setelah seharian mengharungi sesak jalan di sekitar Kota Bharu cukup membuatkan mata terlelap dalam masa 30 saat. Tertidur di ruang televisyen di rumah ibu mertua, cukup membuatkan isteri saya geram. Kerap kali saya dipesan dan dinasihati supaya tidur biarlah bertempat. Namun tubuh ini cukup penat bekerja melayan adat hari raya saban tahun.

Jam 3.25 pagi mata terbuka. Seakan ada sesuatu di mata menyebabkan ia terus terbuka dan terasa segar. Setelah berkumur dan membasuh tangan, saya terlihat sebuah buku seorang ikon ustaz terkenal di kalangan anak-anak muda. Di Hamparan Shamrock, Ku Seru Nama-Mu sudah acap kali saya melihat kelibat kaver buku ini. Saya terlintas, “Apa kena mengena Ustaz Hasrizal dengan Sham Kamikaze pemuzik rock itu?” Sudah lama saya terfikirkan begitu, namun tangan tidak pantas untuk membelek dan menekuninya.

Saya melihat jam, pukul 3.45 pagi, buku kaver berwarna biru putih itu saya buka di bahagian tengahnya, membelek dan membacanya sambil berdiri seperti menunggu sesuatu. Membaca cerita demi cerita menyebabkan saya terduduk. Nyamuk sekali sekala mengganggu telinga dan ‘menyibuk’ di hadapan mata. Saya bingkas dan membuka kipas lalu terus meniarap. Membaca kisah perjalanan belajar dan bekerja memenuhi cita-cita dan harapan bonda. Hampir-hampir saya bergenang air mata. Membaca cerita beliau dipenjara, bekerja demi sebuah cita-cita, berjuang memenuhi tujuan agama. Saya terlintas ikon muda lain yang lantang bersuara, adakah mereka pernah melalui jalan yang hampir serupa? 

Lama meniarap menekuni setiap helaian cerita beliau, terasa perasaan ini seperti diurut supaya dibetulkan urat sarafnya, dibetulkan laras nadinya. Memahami apa tujuan hidup sebenar dan makna sebuah agama. Adakah perjuangan terhenti selepas mendapat digri atau sunyi sepi selepas berjaya membeli Honda City? Saya terus membaca dan saya terpaksa ‘melompat’ apabila cerita itu ditulis oleh Puan Muna, isteri beliau. Saya minta maaf ustaz, entah mengapa, kalimah ‘saya’ dan ‘aku’ itu memberi konotasi berbeza pada saya walaupun maknanya sama.

Cerita-cerita beliau sewaktu menjadi Imam di Belfast itu cukup mengurut perasaan dan menggenggam jiwa melalui cerita-cerita orang yang datang hadir dalam setiap kisah itu. Kisah orang datang mencari kebenaran dan keyakinan dalam menjejaki pembatas antara hak dan batil seperti melenyek-lenyek sikap malas dan berat tulang ada melilit diri. Melihat sesuatu isu dari ‘mata burung’ antara satu perkara yang saya belajar dari buku ini. Bukan hanya melihat dari tingkap cermin mata manusia yang terbatas. Mendepani secara bijaksana sesuatu isu dan mengheret  kepada paksi asal serta menjauhkan ia dari kekusutan dan ‘kepelikan’, mengundang seribu satu faedah yang tidak terhitung. Mengeluarkan percaturan yang berpandukan pada jendela rasional semata-mata dan membawa kepada tawakal tulus terus kepada Tuhan boleh ‘melemaskan’ sesiapa yang mudah ‘banjir’ pada matanya. Jenuh juga memikirkan di manakah asbabnya, namun perancangan Tuhan melangkaui ruang rasional yang ada.

Selesai membaca seusai azan subuh, belikat saya baru terasa sengal. Terlalu lama meniarap membaca buku ini. Selain terhibur dengan jalan cerita, otak saya mula memproses pelbagai ibrah yang ada. Mencerna dan menilai semula apa yang patut dan apa yang tidak patut berlaku dalam hidup saya di masa hadapan.

Rupanya Shamrock itu adalah sebuah nama tempat di Eropah. Aduh! Menilai sebuah buku melalui kaver dan judulnya memang tidak adil. Untuk buku ini, tidak perlu saya letakkan berapa bintang. Buku ini penuh warna-warni pelangi kehidupan untuk dijadikan pengajaran. Mungkin ada yang berkata ‘perasan’ kepada penulisnya, melihat sebuah bas ekspres yang baru dari bahagian bawah memanglah nampak buruknya.

Ustaz Hasrizal, saya kagum dengan buku ini, ia membuka paradigma saya melihat makna hidup.

1 Responses to Mengurut Perasaan Melalui ‘Di Hamparan Shamrock’

  1. Anonymous Says:
  2. shamrock bukanlah nama tempat sebenarnya nama bunga

     

Post a Comment