Kembara Makna

Dalam relung-relung kasih, kita semua bersua dan berjumpa. Ada yang tidak pernah kukenal peribadinya. Tetapi aku tetap sama. Ayah dan ibu darah serupa. Mungkin cara kita melihat diri, mengubah cara kita melihat dunia.

"Sesiapa yang mencari keredhaan Allah menyebabkan manusia lain marah kepadanya, Allah akan terus redha kepadanya dan menjadikan hati-hati orang lain juga redha kepadanya. Sesiapa yang mencari keredhaan manusia, menyebabkan Allah murka kepadanya, Allah akan terus murka kepadanya, dan menjadikan manusia lain benci kepadanya." Mawquf, Sahih Ibn Hibban, Kitab al-Bir wa al-Ihsan, No. Hadith 276

Solat & Zakat = Dunia & Akhirat = Kaya & Beriman

Posted by Ahmad Saifuddin Thursday, June 7, 2012

Kita selalu membaca al-Quran yang mempunyai dua kalimah ini. Allah s.w.t. merangkumkan di dalam ayat-ayatNya antara solat dan zakat bersama. Kenapa? Apa istimewa dua ibadat ini? Atau tujuan Allah s.w.t. menggabungkan dua kalimah ini. Mengapa tidak solat dan puasa, solat dan haji dan sebagainya?

Pemerhatian penulis, banyak ayat-ayat yang menggabungkan dua kalimah ini. Lihat pada Surah Al-Baqarah [83, 110], An-Nisa [77], Al-Bayyinah [5], Al-Mujadalah [13], Fatir [29], Al-Ahzab [33], Al-Anfal [3-4], An-Naml [3], An-Nur [37, 56], Al-Hajj [41, 77], Al-Hajj [41], Maryam [54-55], Ibrahim [31], At-Taubah [11, 18, 54, 71], dan Al-Anbiya [73].

Jika dihitung di sini terdapat 21 ayat Allah s.w.t. menggabung dua kalimah ini dalam satu ayat. Kita semua tahu, semua yang beriman kepada Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. wajib menunaikan solat tanpa terlepas seorang pun yang mukallaf. Tidak ada alasan yang boleh kita meninggalkan solat.

Bagi zakat pula, ia mestilah memenuhi kriteria tertentu bagi melaksanakan ibadah ini. Ia mestilah memenuhi nisab tahunan sebanyak nilai 85gram emas. Jika nilai emas adalah RM109.41, nilai nisabnya ada RM9,300.00 bagi tempoh setahun. Bila simpanan kita mempunyai lebihan sebanyak itu, maka kita dikenakan zakat dan kita wajib membayarnya.

Tetapi mampukah kita untuk membayar zakat jika wang kita tidak mencukupi? Jika wang tidak mencukupi, kita tidak diwajibkan membayar zakat. Jika sebanyak itu barulah dikenakan zakat, sudah tentu orang yang terlibat mempunyai pendapatan yang selesa.

Persoalannya mengapa Allah s.w.t. meletakkan zakat bersama dengan ibadah solat. Adakah Allah s.w.t. mahu semua hambaNya kaya raya agar layak membayar zakat? Memang ada tafsiran para ulama’ mengatakan bahawa solat itu menunjukkan hubungan kita dengan Allah s.w.t. secara langsung manakala zakat pula adalah berkaitan hubungan kita dengan manusia.

Walau bagaimanapun, mengapa ibadah zakat juga dipilih. Seolah-olah Allah s.w.t. mahu kita semua sebagai hambaNya menjadi kaya agar layak dan mampu membayar zakat. Jom! Kita berazam untuk membayar zakat pada tahun hadapan kerana kita akan beroleh ganjaran pahala dan syurga serta membantu saudara seagama yang memerlukan. Hati tenang, keluarga gembira, kita semua dapat pahala.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah al-Anfal ayat 3 hingga 4;

[3] Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang dan yang mendermakan sebahagian dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka. [4] Merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan mendapat pangkat-pangkat yang tinggi di sisi Tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di Syurga).

0 comments

Post a Comment