Kembara Makna

Dalam relung-relung kasih, kita semua bersua dan berjumpa. Ada yang tidak pernah kukenal peribadinya. Tetapi aku tetap sama. Ayah dan ibu darah serupa. Mungkin cara kita melihat diri, mengubah cara kita melihat dunia.

"Sesiapa yang mencari keredhaan Allah menyebabkan manusia lain marah kepadanya, Allah akan terus redha kepadanya dan menjadikan hati-hati orang lain juga redha kepadanya. Sesiapa yang mencari keredhaan manusia, menyebabkan Allah murka kepadanya, Allah akan terus murka kepadanya, dan menjadikan manusia lain benci kepadanya." Mawquf, Sahih Ibn Hibban, Kitab al-Bir wa al-Ihsan, No. Hadith 276

Kasih Allah Kepada HambaNya

Posted by Ahmad Saifuddin Wednesday, June 30, 2010

Suatu hari Nabi Muhammad dan sahabat beliau melihat seorang ibu yang hilang anaknya. Sejurus kemudian, ibu tersebut menemui kembali anaknya itu. Dia memeluk erat anaknya lantaran terlalu sayang.

Lalu Nabi Muhammad bertanya kepada para sahabatnya, “Mungkinkah wanita ini akan mencampakkan anaknya ke dalam api?” Mereka menjawab, “Tidak.” Nabi Muhammad menyambung, “Allah sayangkan hambaNya lebih daripada sayangnya wanita ini kepada anaknya.” Riwayat Muslim

Aduh! Begitu hebat kasih Allah kepada kita. Lebih dalam daripada kasih seorang ibu kepada anaknya. Kasih ibu adalah kasih yang tiada tandingan di dunia ini. Tetapi kasih Allah kepada hambaNya melebihi segala-gala.

Justeru, apa yang berlaku kepada adalah sebagai tanda cinta dan sayangnya Allah kepada kita. Semakin berat ujian itu, semakin besar pahala dan ganjarannya. Jika sekiranya kita redha terhadap ujian ini, maka Allah akan redha kepada kita. Jika kita marah kepada Allah kerana ujian ini, kita akan mendapat marahNya juga.

Nabi Muhammad berkata,
“Besar pahala itu adalah berdasarkan beban ujian. Jika Allah mencintai satu golongan, tentu Allah menimpakan golongan itu dengan ujian. Sesiapa yang redha, maka dia akan mendapat redhaNya. Sesiapa yang marah, dia akan mendapat marah daripada Allah.” Riwayat al-Tirmizi dan Ibn Majah.

0 comments

Post a Comment