Kembara Makna

Dalam relung-relung kasih, kita semua bersua dan berjumpa. Ada yang tidak pernah kukenal peribadinya. Tetapi aku tetap sama. Ayah dan ibu darah serupa. Mungkin cara kita melihat diri, mengubah cara kita melihat dunia.

"Sesiapa yang mencari keredhaan Allah menyebabkan manusia lain marah kepadanya, Allah akan terus redha kepadanya dan menjadikan hati-hati orang lain juga redha kepadanya. Sesiapa yang mencari keredhaan manusia, menyebabkan Allah murka kepadanya, Allah akan terus murka kepadanya, dan menjadikan manusia lain benci kepadanya." Mawquf, Sahih Ibn Hibban, Kitab al-Bir wa al-Ihsan, No. Hadith 276

Belajar Sahih Muslim Dalam Masa 40 Hari?!

Posted by Ahmad Saifuddin Wednesday, June 2, 2010

Syeikh Jamaluddin al-Qasimi menceritakan pengalaman beliau menuntut ilmu. Kata beliau;
"Alhamdulillah, aku telah menamatkan Sahih Muslim dalam masa empat puluh hari, Sunan Ibn Majah dalam masa dua puluh hari dan menamatkan Muwatta' Imam Malik selama sembilan belas hari. Manakala menamatkan Tahzib al-Tahzib, mentashihkan beberapa kesilapan yang terkandung di dalam naskah-naskah karya tersebut dan memberi keterangan tambahan bila perlu, semuanya aku lakukan dalam masa sepuluh hari."
Belajar Sahih Muslim dalam masa empat puluh hari?! Secara peribadi, saya membelek Sahih Muslim yang mengandungi beribu hadith itu helaian demi helaian pun sudah rasa tidak terdaya. Apatah lagi belajar satu persatu. Subhanallah! Membuat pembetulan pada karya Tahzib al-Tahzib yang mengandungi beribu-ribu biografi perawi hadith selama sepuluh hari mungkin tidak tercapai pada akal kita pada hari ini. Tetapi usaha ulama' silam memberi kita kemudahan untuk menyemak hadith-hadith Rasulullah s.a.w.

Semoga semangat al-Qasimi menyerap masuk ke dalam minda dan hati kita untuk meneruskan usaha menuntut ilmu walau dengan apa cara sekalipun.

2 comments

  1. hisyam Says:
  2. assalam'alaikum. boleh tanya lebih lanjut tentang biografi syeikh jamaluddin al-qosimi?

     
  3. Anonymous Says:
  4. To hisyam :

    Biografi singkat Syeikh Jamaluddin al-Qasimi try tengok laman web ni : http://biografiulamasunnah.blogspot.com/2009/11/syaikh-muhammad-jamaluddin-al-qasimi.html

     

Post a Comment