Kembara Makna

Dalam relung-relung kasih, kita semua bersua dan berjumpa. Ada yang tidak pernah kukenal peribadinya. Tetapi aku tetap sama. Ayah dan ibu darah serupa. Mungkin cara kita melihat diri, mengubah cara kita melihat dunia.

"Sesiapa yang mencari keredhaan Allah menyebabkan manusia lain marah kepadanya, Allah akan terus redha kepadanya dan menjadikan hati-hati orang lain juga redha kepadanya. Sesiapa yang mencari keredhaan manusia, menyebabkan Allah murka kepadanya, Allah akan terus murka kepadanya, dan menjadikan manusia lain benci kepadanya." Mawquf, Sahih Ibn Hibban, Kitab al-Bir wa al-Ihsan, No. Hadith 276

Solat Bagi Buta Huruf dan Tidak Mampu Hafal

Posted by Ahmad Saifuddin Saturday, May 22, 2010

Terdapat sebuah hadith berkaitan solat bagi orang yang tidak mampu untuk membaca dan menghafaz bacaan di dalam solat. Baginda s.a.w. memberi panduan yang sangat mudah.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي أَوْفَى قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ إِنِّي لَا أَسْتَطِيعُ أَنْ آخُذَ مِنْ الْقُرْآنِ شَيْئًا فَعَلِّمْنِي مَا يُجْزِئُنِي مِنْهُ قَالَ قُلْ سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَمَا لِي قَالَ قُلْ اللَّهُمَّ ارْحَمْنِي وَارْزُقْنِي وَعَافِنِي وَاهْدِنِي

Terjemahan : Daripada 'Abdullah bin Abi Awfa, beliau berkata, "Seorang lelaki datang berjumpa Nabi s.a.w. dan berkata, 'Sesungguh saya tidak mampu untuk mengambil apa-apapun daripada al-Quran (tidak boleh membaca), maka ajarlah saya daripada apa yang memadai sahaja. Lalu Nabi s.a.w. berkata, "Katakanlah, Subhanallah, Alhamdulillah, La Ilaha illa Allah, Allahu Akbar, Wala Hawla wala Quwwata illa Billah al-'Aliy al-'Azim." Lelaki itu berkata, "[Ucapan itu] untuk Allah, apa pula ucapan untuk saya?" Baginda menambah, "Katakanlah (seperti yang dihitamkan).

Sumber : Sunan Abu Dawud, Kitab al-Solah, Bab (مَا يُجْزِئُ الْأُمِّيَّ وَالْأَعْجَمِيَّ مِنْ الْقِرَاءَةِ). Syeikh al-Albani menilai hadith ini sebagai Hasan. al-Hakim juga memasukkan hadith di dalam al-Mustadrak dan mengatakan ia diterima berdasarkan syarat al-Bukhari dan Muslim. Al-Zahabi bersetuju dengan pendapat tersebut.

Dipetik daripada buku Sifat Solat al-Nabi karya Syeikh 'Abd al-'Aziz Marzuq al-Torifi, hlm. 110.

0 comments

Post a Comment