Kembara Makna

Dalam relung-relung kasih, kita semua bersua dan berjumpa. Ada yang tidak pernah kukenal peribadinya. Tetapi aku tetap sama. Ayah dan ibu darah serupa. Mungkin cara kita melihat diri, mengubah cara kita melihat dunia.

"Sesiapa yang mencari keredhaan Allah menyebabkan manusia lain marah kepadanya, Allah akan terus redha kepadanya dan menjadikan hati-hati orang lain juga redha kepadanya. Sesiapa yang mencari keredhaan manusia, menyebabkan Allah murka kepadanya, Allah akan terus murka kepadanya, dan menjadikan manusia lain benci kepadanya." Mawquf, Sahih Ibn Hibban, Kitab al-Bir wa al-Ihsan, No. Hadith 276

Khazanah Tafsir di Malaysia

Posted by Ahmad Saifuddin Thursday, May 20, 2010

Penulis : Mustaffa Abdullah

Judul : Khazanah Tafsir di Malaysia
Penerbit : Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya
Halaman : 337 halaman
Harga : RM30.00
ISBN : 978-983-43765-7-4

Secara jujur, saya ingin mengatakan bahawa tulisan ini merupakan satu-satunya tulisan yang menghimpunkan tokoh, penulis dan penyusun tafsir al-Quran di Malaysia. Tulisan-tulisan lain wujud pada tulisan-tulisan Wan Mohd Saghir serta kajian-kajian akademik sama ada disertasi, tesis, artikel jurnal dan sebagainya. Tetapi buku ini memberi fokus khusus tentang tokoh dan penulis tafsir al-Quran di Malaysia

Saya sendiri mendengar kritikan yang merendah-rendahkan tulisan ini. Mereka mengkritik adakah senarai tokoh-tokoh yang disenaraikan di dalam karya ini layak digelar tokoh? Memang benar, individu yang dimasukkan di dalam tulisan ini mungkin belum layak untuk dinobat sebagai tokoh. Tetapi jika tokoh-tokoh sahaja yang diletakkan di dalam tulisan ini, bagaimana pula dengan individu yang berusaha menulis tafsir al-Quran walaupun hanya satu karya sahaja? Adalah menjadi satu kerja untuk penulis buku ini membuat satu indikator khusus untuk membezakan yang mana tokoh dan yang mana tidak. Perbincangan tentang terminologi kalimah ‘tokoh’ ini perlu diperincikan lagi untuk mengabsahkan seseorang itu layak digelar tokoh.

Ada juga di kalangan pengkritik yang mentertawakan tulisan ini kerana memasukkan keterangan seorang individu yang pernah menulis tafsir al-Quran dengan keterangan dalam satu halaman sahaja. Memang ini berlaku pada tulisan Khazanah Tafsir di Malaysia ini. Pada bab Abu Zaky Fadzil halaman 319, penulis hanya memberi huraian ringkas tentang beliau dan karya beliau. Memang nampak kelakar apabila satu bab hanya satu halaman, tetapi bagi saya, jika tulisan ini tidak memasukkan individu yang bernama Abu Zaky Fadzil sebagai salah seorang penulis tafsir al-Quran, tentu kita tidak akan mengenali satu karya yang bertajuk Tafsir al-Quran : Tafsir al-Hidayah (1968). Walaupun karya tafsir ini mengandungi 33 halaman, tidakkah Allah s.w.t. menerima amal baik walau sebesar zarah? (al-Zalzalah : 7)

Walaupun tulisan ini amat bagus, namun ia mengandungi kesalahan yang fatal dari segi teknikal. Isi kandungan buku ini tidak menepati dengan halaman sebenar. Tetapi ia tiada kena mengena dengan penulis karya ini kerana ia melibatkan suntingan dan pembikinan layout. Tetapi kesilapan ini amat menggangu saya yang suka ‘menebuk’ buku.

Apabila kita membaca buku ini halaman demi halaman, kita akan faham bahawa penulis ini bersungguh-sungguh mendapatkan maklumat dan data untuk mempersembahkan tulisan ini dengan baik. Bagi saya ia adalah satu maklumat yang baru kerana saya tidak mengkaji perkara ini dan bagi sesetengan pengkaji, mereka hanya mengkaji satu dua orang tokoh sahaja. Jadi, buku ini memberi satu gambaran awal tentang tokoh dan karya-karya tafsir al-Quran yang wujud di Malaysia khususnya.

Walau apapun kritikan yang datang, buku ini wujud di kala pengkaji mendahagai bahan untuk mengkaji ulama’ di Nusantara khususnya di Malaysia. Kritikan yang mendatang, tidak mengurangkan kualiti buku ini. Bagi saya kesilapan-kesilapan yang wujud pada buku ini adalah biasa kerana kesilapan manusia itu biasa. Kita semua tidak luar biasa, jadi apabila kesilapan yang tidak disengajakan itu adalah biasa maka mengapa kita mesti takut untuk melakukan kesilapan kerana itu tanda kita telah lakukan sesuatu yang baik. Jika kita lakukan sesuatu yang jahat, kesilapan pada perbuatan itu tidak dikira silap kerana ia pada asalnya sudah tidak baik. Jika seseorang berkata kepada kita, “Anda silap dalam hal ini.” Itu bermakna kita telah lakukan sesuatu yang baik, cuma kita sedikit tersilap dalam sesetengah perkara. Kepada penulis buku ini, syabas! Teruskan usaha kita untuk menitipkan maklumat dan ilmu kepada masyarakat dan intelektualis.

Nota : Penulis buku ini adalah Prof. Madya Dr. Mustaffa Abdullah. Beliau adalah pensyarah di Jabatan al-Quran dan al-Hadith. Sehingga tulisan ini diletakkan, beliau masih lagi menjadi Ketua Jabatan ini.

‘Menebuk’ buku bermaksud, cara membaca dengan melihat pada isi kandungan dan memilih bab-bab tertentu untuk dibaca. Cara ini memudahkan pembaca untuk mendapatkan maklumat awal tentang kandungan buku ini. Pembacaan sebegini hanya sesuai pada buku yang memisahkan bab-bab yang dimuati. Ia tidak sesuai pada pembacaan buku-buku fiksyen seperti novel dan lain-lain. Cara ini biasanya dilakukan oleh ulat buku semasa berada di kedai-kedai buku.

Sila dapatkan buku ini di Jabatan al-Quran dan al-Hadith, APIUM, hubungi 03-79676010. Jika bernasib baik, anda akan mendapat potongan harga yang menarik.

0 comments

Post a Comment